Druk lentikularny (inaczej druk soczewkowy) wykonujemy w pełnym zakresie jego wielkości – poczynając od małych formatów (wrzutki, metki, wizytówki, karty lojalnościowe itp.) do druku dużego formatu wielkości kilku metrów kwadratowych (w ramach dostępnych arkuszy soczewek - max format soczewki 20 LPI obecnie dostępny na rynku to 120 cm × 240 cm). W przypadku dużego formatu istnieje również możliwość łączenia arkuszy.
Efekty możliwe do uzyskania w technologii druku soczewkowego
3D — obraz w pełni trójwymiarowy
FLIP (zmiana) — dwa lub trzy obrazy widoczne naprzemiennie w zależności od kąta patrzenia. Zmiana obrazu może być pozioma lub pionowa
ANIMACJA — możliwość pokazania nawet kilkunastu faz ruchu, w praktyce jest to obraz animowany, przypominający krótki film
MORFING (przemiana) — płynne przejście jednego obrazu w drugi
ZOOM (powiększenie) — jeden motyw graficzny, ale wykonany w kilku różnych wielkościach, podczas zmiany kąta patrzenia na wydruk obserwujemy powiększanie się i pomniejszanie motywu
MIX (łączenie efektów) — Powyższe efekty można dowolnie łączyć na jednym obrazie lentikularnym. Należy jednak przestrzegać pewnych zasad w fazie projektowania obrazu, aby końcowy efekt był w pełni zadawalający
WYBRANE ZASTOSOWANIA
Punkty sprzedaży (POS): etykiety na półki, etykiety produktu, etykiety promocyjne, stickery, standy promocyjne, stojaki, holdery, reklamy wielkoformatowe (stojące, wiszące), reklamy podświetlane...
Karty: telefoniczne, handlowe, bankomatowe, lojalnościowe, karty biznesowe, promocyjne, identyfikacyjne...
Opakowania: etykiety (w tym samoprzylepne, z rolki), wklejki na opakowania kartonowe, banderole, przywieszki, naklejki...
Gadżety reklamowe: podkładki pod mysz, pocztówki, kalendarze listkowe, główki kalendarzy trójdzielnych, breloki, linijki, okładki, zakładki, podkładki pod kubki...
Reklama wielkoformatowa: light boxy, postery, zabudowa stoisk targowych, elementy wystroju wnętrz, systemy reklamy zewnętrznej
Inne: wizytówki, karty pocztowe, okładki promocyjne, okładki cd/dvd, naklejki magnetyczne, wrzutki do art. spożywczych, art. kolekcjonerskie, naklejki...
UWAGI TECHNICZNE
Kluczowe w procesie druku soczewkowego jest zrozumienie zależności między rodzajem soczewek a planowanym efektem (3D, flip itp.) To pozwala łatwo dostosować projekt i znaleźć najlepszy sposób na przygotowanie go do druku.
Jednym z najważniejszych czynników jest wypukłość soczewki. Im bardziej wypukłe soczewki tym szerszy kąt widzenia. Soczewki o szerokim kącie widzenia są lepsze dla efektów flip i animacji, soczewki o wąskim kącie widzenia są lepsze do efektu 3D.
Soczewki do 3D są grubsze niż soczewki dla animacji przy tej samej liniaturze.
Najgrubsze soczewki mają około 6 mm (10 LPI), najcieńsze soczewki mają 0,2mm (200 LPI).
O czym należy wiedzieć przy projektowaniu:
Efekt 3D:
Bardzo istotną rolę odgrywają kolory. Obraz nie może być zbyt ciemny.
Należy ostrożnie używać apli, ponieważ na apli efekt 3D zanika.
Lepiej jest zastosować jasne, żywe i ciepłe kolory na pierwszym planie, a chłodne, ciemne w tle.
Dobrze jest zadbać o możliwie dużą ilość interakcji pomiędzy obiektami – chodzi o zachodzenie na siebie elementów na różnych planach – kompozycja tzw. „gęsta”
Przy efekcie 3D należy pamiętać, że im bliżej środka ostrości umieścimy element, tym będzie on ostrzejszy. Obiekty najbardziej wysunięte do przodu i schowane w głębi obrazu ulegają rozmyciu.
Nie należy stosować drobnego tekstu. Dla soczewki 40 LPI granicą jest 16 punktów.
Efekt flip, animacja:
Aby uzyskać efekt FLIP wystarczają 2 obrazy.
Należy unikać bardzo kontrastowych zmian w najistotniejszej części obrazu. Takie zmiany mogą powodować „ghosting”, czyli delikatne pojawianie się jednego obrazu podczas gdy dobrze widzimy drugi.
Czcionki bezszeryfowe dają lepszy efekt niż szeryfowe. W żadnym wypadku nie należy stosować zbyt drobnego tekstu. Dla soczewki 40 LPI granicą jest 16 punktów.
Po podjęciu decyzji dotyczącej rodzaju efektu, pozostaje nam jeszcze określenie wielkości wydruku oraz odległości z jakiej będzie on oglądany. Te informacje pozwalają nam następnie dokonać wyboru soczewki (jej gęstości) tak, aby uzyskać jak najlepsze efekty.